Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

kOmický blog CCCLXXIV.

Abychom neustrnuli ve vývoji, je třeba zkoušet nové věci. I některé slepé uličky se vyplatí prozkoumat.

Před lety jsem na chatě obyčejným dlátem (a kladivem) stvořila jednoduchý protáhlý obličej do pařezu babyky. Neumělé dílko dávno podlehlo vývoji, touha tvořit ale vytrvala. Po letech se příležitost vyzkoušet řemeslo zrodila náhodu - objednávala jsem manželovi kurz stolařský a narazila na sérii fotografií řezeb doporučených pro účastníky kurzu jiného.

Přání muselo vyzrát; nakonec jsem účast obdržela jako dar. A krátce před konáním jsem ke stejné šílenosti upoutala kamarádku, pročež jsme k dílně vyrážely se svačinou a tvůrčí náladou vesele ve dvou.

Doporučení na teplé pracovní oblečení podtržené uvedenou teplotou v dílně (16°C) jsem vzala vážně - pod montérky podvlékla merinovlnu a sladila svetr, mikinu i vestu do barvy khaki. Překvapivě jsme obě bez domluvy zvolily velmi podobné outfity. Svršky jsme nakonec odkládali všichni, neb v dílně zatopili a fyzická práce obstojně zahřívala.

Přiznávám, že první dojem z dodaného polotovaru byl pozitivní. Všech osm účastníků bylo seznámeno s dílnou a překonalo nezbytnou administrativu. Lektor následně předvedl pár tahů dlátky provázených výkladem, zdůraznil bezečnostní pravidla a poslal nás pracovat.

Po první hodině výroby pilin jsem usoudila, že to zdaleka nebude tak snadné. Čím déle jsme na lipovém dřevě zanechávali stopy, tím více jsem si byla jistá, že řezbařina potřebuje čas a zkušenost. Případná selhání dokázal lektor nebezpečně snadno opravit, zatímco moje ruce dokázaly dlátky vytvářet požadované tvary pouze vzdáleně představám.

Pro samou snahu jsem si mírně sedřela kůži na kloubu ukazováku. Další úraz hrozil, když jsem svým leváckým úchopem chytila zakřivený nůž určený evidentně pro praváky. Odnesla to ztvrdlá kůže na palci (a nástroj jsem nadále ignorovala). Toho dne tak nejvíce krvácel lektor, který se bezprostředně po výkladu o bezpečném užití zranil dlátkem.

Hluboce po poledni jsem - stále zabrána do práce - poslechem zjistila, že mám příšerný hlad. Zatímco od vedlejšího stolu se návrhy na konzumaci oběda ozývaly již od jedenácté. Rizotem jsem se málem udusila, kávu jsme vynechaly a vrhly jsme se zpátky k dílu.

Lektor naše tiché šmrdlání ostřím doprovázel povídáním o nástrojích a o dřevu, jeho sušení, skladování a koupi na pile. Též doporučoval výrobce nástrojů a webové stránky pro nadšené amatéry.

Přibližně hodinu před koncem vymezeného času začalo být jasné, že dílo nestihneme dokončit. Při uvedené ceně za dlátko se obávám, že moje moudrá sova zůstane nedokončena navždy. Domů jsem ale odjížděla šťasná, neb jsem po neuvěřitelně dlouhé době měla den jenom pro sebe, aniž ode mě bylo vyžadováno cokoli.

Aby závěr nebyl tak idylický, pocítila jsem záhy následky použití svalových skupin běžně nevyužívaných. Zatuhlá šíje zprostředkovala nepříjemnou bolest hlavy, která mě provázela příští den při práci s izolací, při vaření i následném natírání trámů a pečení štrůdlu. Přesto jsem se v závěru víkendu na gauč zhroutila s euforickým pocitem, že jsem dokázala vyřezat první nevzhlednou sůvu.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jana Kozubíková | středa 16.11.2022 14:00 | karma článku: 13,34 | přečteno: 311x
  • Další články autora

Jana Kozubíková

kOmický blog CDXCI.

„Rozhodně nebudu abstinovat na oslavě kulatin své vlastní sestry“, pronesla jsem kategoricky (a zbytečně)

9.5.2024 v 0:00 | Karma: 12,89 | Přečteno: 257x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXIX.

Nadstandardní timemanagement je položka životopisu, kterou uvádím s lehce ironickým dovětkem „díky početné rodině“.

7.5.2024 v 20:00 | Karma: 13,52 | Přečteno: 214x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDXC.

Nabyla-li jsem dojmu, že dříve mnou vykonávané „chlapské práce“ zvolna přešly na nejstaršího potomka, mýlila jsem se.

6.5.2024 v 6:00 | Karma: 12,42 | Přečteno: 216x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXVIII.

V poslední verzi životopisu jsem uváděla stručné sdělení „zdravotní stav dobrý“. Jednalo se o nevědomou lež.

25.4.2024 v 5:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 281x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXVII.

Řadu let byla pouhá účast mého drahého chotě spojována se zárukou dobrého počasí. Léta jsme se mýlili.

22.4.2024 v 6:00 | Karma: 12,03 | Přečteno: 372x | Ona
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  19:07

Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Prima a Nova se domluvily s provozovatelem dalšího úložiště

14. května 2024

Komerční televizní vysílatelé sdružení v Asociaci komerčních televizí udělali další krok k ochraně...

V cele slavkovské věznice hořelo, odsouzenci a dozorci se nadýchali kouře

14. května 2024  14:53

Při požáru vybavení jedné z cel v areálu věznice v Horním Slavkově na Sokolovsku zasahovaly v...

Rozsáhlé pátrání ve Francii. Útočníci přepadli dodávku a osvobodili vězně

14. května 2024  14:48

Skupina čtyř ozbrojených mužů ve dvou vozidlech přepadla poblíž francouzské obce Incarville...

Ženíšek prošel i u Pavla, prezident ho jmenuje ministrem pro vědu a výzkum

14. května 2024  6:01,  aktualizováno  14:47

Marek Ženíšek se stane ministrem pro vědu, výzkum a inovace. Prezident Petr Pavel ho jmenuje členem...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

  • Počet článků 512
  • Celková karma 12,96
  • Průměrná čtenost 311x
Zážitky a postřehy matky tří dětí na cestě z moravské metropole do obce Omice. Co můžete očekávat, pokud opustíte panelákový byt a vrhnete se do rekonstrukce kouzelného staršího domu za městem a péče o rozlehlou zanedbanou zahradu.

Seznam rubrik