Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

kOmický blog CLXII.

Co dělají rybáři v zimě? Mohu-li soudit podle syna, nakupují rybářskou výbavu. Rybářky pouze pragmaticky vyprazdňují mrazák... 

Uplynulá rybářská sezóna nebyla pro nás nikterak bohatá na úlovky. Respektive synek se snažil; ulovil a pustil spoustu zajímavých kusů. Moje osobní roční sumarizace obsahovala tristní tři kapry a šest cejnů velkých. Při letošním nárůstu ceny "dámské" povolenky nejspíš brzo budu chytat výhradně v chladících boxech supermarketů.

Cejny jsem na adresné přání zpracovala v domácí rybí salát. Jediný zabitý podzimní kapřík se dočkal své slávy při štědrovečení večeři. Když kolegyně před svátky nabídla candáta, projevila jsem okamžitě zájem... a následně přibližně měsíc uchovávala v práci zmrzlé tříkilové tělo šupinatce. Jakkoli je tento dravec proslavený jako chuťově nejlepší sladkovodní ryba, bylo zjevné, že sami ho nesníme. Možnost společného oběda se v širší rodině naštěstí setkala s kladným ohlasem; účast přislíbili manželovi rodiče i bratr s rodnou a moje maminka.

Ambice příkladné hospodyňky mám stále minimální. Když jsem kdysi veřejně přiznala, že neumím uvařit ani polévku, kamarád projevil obavu, že se neprovdám (jako by špagety a míchaná vajíčka nestačily). Kolem třicítky jsem byla vdaná podruhé a pár základních jídel zvládala. Každopádně se v roli kuchařky cítím nesvá i po letech. V rámci teoretické přípravy jsem pročetla několik on-line receptů. 

S rozmrzlým candátem mi musel pomoci manžel, neb jsem nebyla schopná zvítězit nad mohutnou páteří. I drahý choť trochu bojoval. Společným úsilím jsme nadělali téměř úhledné podkůvky k upečení na víně, zbytek jsem nafiletovala pro přípravu na pánvi. 

Okrájela jsem plný hrnec brambor a nakrájela zeleninu na salát. Dcera v nestřeženém okamžiku salát ochutnávala; musela jsem pak zeleninu doplnit - servírovat návštěvě zbytky mi připadalo nevodné. Své nepatřičné chování asi puberťačka okoukala od koček. Puberťák neujídal, usilovně prohlížel nabídky rybářských e-shopů (a poslal mi množinu velmi konkrétních odkazů). 

Manželovi rodiče jezdí vždycky brzo. Výhoda je, že s tím už počítáme. S patřičným předstihem jsem proto kousky určené k pečení přemístila na plech. Lahev bílého označená jako výběr z hroznů se mi zdála na podlévání příliš, návštěva sklepa však nepřinesla náhradní řešení. Manžel montující záklopku ke komínu na mě z útrob podzemí hulákal, že "to víno z lednice je pod maso fajn". Nakonec půlka přívlastkového vína skončila na plechu a o zbytek jsem se podělila s babičkami.

Když všichni tři prarodiče přicházeli, kladla jsem maso na rozpálené máslo. To už byly brambory našťouchané a salát doplněný. Děti neochotně umístily na stůl talíře a příbory, ač u toho protestovaly a nejmenší se divil, že se tam všichni nevejdeme. Stůl pro osm osob je prostě malý. 

Myslím, že jsem candáta nikdy dříve nejedla; naprosto jsem netušila, jaký bude výsledek mé kuchařské snahy. Přesto jsem s vážnou tváří pokrm přítomným předložila. Aby mě podpořil, pošeptal mi zákonný protějšek, že to nejde jíst. To už jsem ale měla nalito a bylo mi to celkem jedno. Pokud někomu nechutnalo, zdržel se komentářů. Jediný, kdo - bez ochutnání - odmítl rybu pozřít, byla naše dcera. Údajně je nejí, ačkoli nikdo nevíme, kdy k tomuto rozhodnutí dospěla. Ale oceňuji, že si na konzumaci šťouchaných brambor se zeleninovým salátem oblékla sukni.  

Po jídle se přítomní v proměnlivých skupinkách rozutekli do domě. Děda měl dlouhý pohovor s puberťákem, výsledkem kterého bylo - mimo jiné - hledání tašky na foťák v dosud neuspořádané šatně (připadlo na mě) a dohoda na zapůjčení příslušného aparátu synkovi. Zvláštní, jak potomek přesně ví, na koho se se kterým ze svých četných požadavků obrátit. Nejlepší byli synovci a náš prcek - ostych po nedávné návštěvě vymizel a záhy svorně seděli u playstationu. 

Odpoledne na mě padla ospalost, kterou si vybavuji z dávných rodinných obědů u babičky. Museli jsme ji museli překonat - na večer byla domluvená další společenská událost. Každopádně záměr byl naplněn a levá část chladícího zařízení v oddělení ryb zeje prázdnotou. 

Starší synek mi během víkendu minimálně třikrát sdělil, jak se těší na začátek rybářské sezóny. Nadhodil téma koupě rybářského křesla vedoucího testy prodejnosti a přednesl řadu tipů na nezbytné vybavení, které by (si) chtěl koupit. Blíží se mu vysvědčení a svátek; jeho taktika je proto poměrně průhledná - leč účinná.

Autor: Jana Kozubíková | středa 29.1.2020 18:11 | karma článku: 14,25 | přečteno: 349x
  • Další články autora

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXVI.

Dvoje kalhoty nejmladšího potomka vykázaly během dvou týdnů čtyři díry na kolenou, což byl jenoznačný impuls vyrazit na nákupy.

17.4.2024 v 6:00 | Karma: 10,88 | Přečteno: 283x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXV.

S postupujícím časem vnímám jisté střídání rolí v rodině. Část mých obvykle vykonávaných činností přebírají jiní a naopak.

14.4.2024 v 6:33 | Karma: 12,32 | Přečteno: 356x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXIV.

Po loňském neúspěchu velikonoční výpravy na Vysočinu jsme letos trávili prodloužený sváteční víkend převážně doma.

10.4.2024 v 20:00 | Karma: 12,29 | Přečteno: 506x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXIII.

Rybářské výpravy našeho nejstaršího potomka v kombinaci s pravidelným promítáním rodinných videí nečekaně vstupují do mých snů.

7.4.2024 v 7:00 | Karma: 11,94 | Přečteno: 324x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXII.

Zelený čtvrtek může být impulzem pro vaření špenátu, stejně jako predikcí barvy obličeje následující pátek.

4.4.2024 v 4:04 | Karma: 12,25 | Přečteno: 330x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma: 13,78 | Přečteno: 368x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXX.

Na neoprávněnou kritiku tempa rekonstrukčních prací reagoval choť defenzívně výkopem obranného příkopu.

25.3.2024 v 6:00 | Karma: 10,88 | Přečteno: 313x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXIX.

Abych se vyrovnala organizačnímu talentu milého chotě, svolala jsem sraz dávných účastníků lyžařské rekreace.

22.3.2024 v 6:00 | Karma: 12,67 | Přečteno: 275x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXVIII.

Nákup oblečení je holčičí disciplína, kterou pánové zvládají lépe jako sponzoři než osobní účastníci.

20.3.2024 v 22:00 | Karma: 12,63 | Přečteno: 361x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXVII.

Společenský život je osvědčeným lékem na splíny, byť v aktuálním abstinenčním modulu s omezenou účinností.

14.3.2024 v 20:31 | Karma: 14,24 | Přečteno: 338x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXVI.

Poslední dny v zaměstnání byly náročné - zdaleka nejen pro usilovnou snahu dotáhnout rozpracované obchodní případy.

10.3.2024 v 18:00 | Karma: 15,62 | Přečteno: 380x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXV.

Po poslední zkušenosti s návštěvou divadla v doprovodu drahého chotě jsem se zařekla, že za kulturou budu vyrážet výhradně bez jeho splečnosti.

29.2.2024 v 6:00 | Karma: 13,62 | Přečteno: 385x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXIV.

Pozvání na oslavu padesátin znělo jako fajn příležitost vidět kamarády z mládí a odít pohublou postavu do důstojeného hávu.

27.2.2024 v 6:00 | Karma: 12,06 | Přečteno: 375x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXIII.

Jakkoli v práci aplikuji teorii přehledného nepořádku a úkoly řadím dle důležitosti, doma vynikám především v nekonečném řetězení činností v marném úsilí o optimalizaci.

22.2.2024 v 12:00 | Karma: 11,65 | Přečteno: 331x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXII.

Zahajovat třetí pracovní poměr za sebou s počátkem března je zajímavá náhoda (nebo projev nedostatku fantazie).

20.2.2024 v 6:00 | Karma: 12,82 | Přečteno: 323x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXI.

Odpočinkové víkendy mají pravděpodobně balhodárný vliv na psychiku, nicméně nepochopitelně zanechávají zdevastované tělo.

12.2.2024 v 12:00 | Karma: 12,39 | Přečteno: 388x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXX.

Brzké ranní vstávání předchází pozdním odchodům. Tato věta bohužel nepopisuje prevenci, ale časovou souslednost.

3.2.2024 v 8:00 | Karma: 11,01 | Přečteno: 357x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXVIII.

Po sobotních osmi ranních kilometrech v mrazivém lese jsem byla psychicky připravena čelit domácím výzvám.

31.1.2024 v 8:00 | Karma: 13,26 | Přečteno: 371x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXIX.

S potomky třetím rokem rozdělené mezi základní školu a čtyřleté gymnázium, vnímám prohlubující se nesoulad ve vývoji požadavků na jejich žáky a studenty.

31.1.2024 v 5:30 | Karma: 13,23 | Přečteno: 372x | Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXVII.

Uzené se zelím a bramborovým knedlíkem mám spojené se svátečními obědy u babičky; aktualizace rodinné tradice ale pravděpodobně nemá šanci na úspěch.

25.1.2024 v 12:00 | Karma: 15,12 | Přečteno: 377x | Ona
  • Počet článků 507
  • Celková karma 12,73
  • Průměrná čtenost 314x
Zážitky a postřehy matky tří dětí na cestě z moravské metropole do obce Omice. Co můžete očekávat, pokud opustíte panelákový byt a vrhnete se do rekonstrukce kouzelného staršího domu za městem a péče o rozlehlou zanedbanou zahradu.

Seznam rubrik