kOmický blog CXXXVIII.

9. 10. 2019 17:04:47
Výsledky mojí snahy rodiče naučit cokoli vlastní potomky jsou velmi nevyrovnané. Ale co mi brání pokusit se naučit něco od nich?

Zásadní dovedností shledávám schopnost dětí rozlišovat, co dělat nechtějí, a všemi možnými prostředky se tomu soustavně vyhýbat. I moje životní filozofie stojí na tom, co nechci dělat. Pravděpodobně proto, že jsem nikdy neměla jasno v tom, co dělat chci. Opačně to fungovalo výborně - věděla jsem vždy, co určitě dělat nebudu - a s tím ostatním jsem byla ochotna se smířit. Postupně se však moje hranice únosnosti nenápadně posouvá.

Dlouhodobě nejsem nijak šťastná v profesi, kterou vykonávám - dá-li se moje pracovní náplň vůbec profesí nazvat. Vzhledem k situaci na pracovním trhu se silně převažující poptávkou se průběžně poohlížím po možné alternativě. Ale! Část nabídky zahrnuje mé současné rutinní činnosti a zcela neodpovídá mým schopnostem, část slibuje možnost osobního rozvoje a nedosahuji na některou podmínku nezbytnou. U drtivé většiny narážím na silné předsudky. Nehledám nijak intenzivně, přesto jsem už dvakrát odmítla příležitost, která vypadala lákavě, ale při bližším seznámení v mých očích nabízela téměř shodný obsah za výrazně horších podmínek. Nejen finančních. Pro matku tří dětí jsou zásadní i veličiny jako počet dní dovolené, možnosti dopravy, pracovní doba a reálná možnost si v případě potřeby pracovní program přizpůsobit.

Bláhově jsem se kdysi domnívala, že jakmile překonám mateřskou dovolenou, (později školku a první třídu, první stupeň ve škole...) stanu se opět svéprávnou bytostí. Nikoliv. Maminkování je funkce doživotní a pouze se mírně mění její obsah.

Musela jsem - byť velmi nerada - odmítnout i nabídku, která měla obrovský potenciál. Napsala jsem motivační dopis, o jehož hodnotě (nejen literární) jsem byla přesvědčená. Protistrana mě pochopila a pozvala mě na pohovor, přestože nabízená pozice s komunikovanou souvisela pouze okrajově. Ačkoli už jsem měla připravenou řeč i výpověď, manžel mě nakonec argumenty zdůrazňujícími spoustou praktických důvodů přesvědčil, že tuto práci přijmout nemohu. Dle jeho výkladu by například transport dětí do vzdělávacích zařízení zůstal pouze na něm a bylo by nutné zajistit mi skutečně spolehlivě pojízdný vůz a financovat pohonné hmoty v mnohem vyšším rozsahu. Pracovní doba od 9 do 17 hodin byla asi posledním hřebíčkem. Odmítnutí mě přesto bude dlouho mrzet: příjemní lidé, zajímavý obor, práce související s mým vzděláním i koníčky, maximálně různorodá a navíc v kouzelném prostředí...

Poslední zážitek s pracovním pohovorem je více než úsměvný. Zásadně neodepisuji na poptávky, ve kterých nesplňuji základní požadavky. Tentokrát se jednalo o místo ve státní správě, uveřejněné požadavky jsem splňovala, veškeré dokumenty zaslala - a mírně zajásala při pozvánce na pohovor. Bohužel při čekání na chodbě jsem nechtěně vyslechla nejen konec rozhovoru s předchozí uchazečkou, ale i velmi hlasité hodnocení své přihlášky. Ve chvíli, kdy jsem vstupovala do místnosti, napadaly mě pouze scénáře, jak se co nejrychleji vytratit. Kromě jména, (které stále přisuzuji neznámé cizí paní), jsem o sobě nenašla sílu cokoli adekvátního sdělit; připadalo mi to naprosto zbytečné. Zpětně lituji, že jsem drze neřekla, že pokud hledali výlučně osobu s praxí ve státní správě, nemuseli mě zvát. A plýtvat mým časem, stejně jako časem dalších asi sedmi osob. Které se mimochodem většinově nesnažily tvářit ani alespoň neutrálně. Neodpustila jsem si drobné rýpnutí v podobě cíleného odkazu na zmíněné akce, které však byly zmíněny v době, kdy jsem ještě v místnosti nebyla přítoma. Odcházela jsem přesto poměrně frustrovaná. Nicméně zážitek mě vyléčil z hledání v těchto vodách.

Navzdory výhradám k současnému zaměstnání musím přiznat i jeho zásadní klady - pracuji s fajn lidmi, kterých si vážím a od kterých vím, co čekat; s jejichž hodnotami jsem schopná se ztotožnit nebo jim alespoň rozumět. A pro které nejsou peníze první a jediné kritérium.

Závěrem mohu jen smutně konstatovat, že žádná rovnoprávnost mezi muži a ženami nikdy nenastane. Že ještě roky budu - stejně jako všechny maminky - posuzovat veškeré záležitosti osobní s ohledem na četné potomstvo. Že po narození prvního dítěte se cosi zlomí a nikdy se už nenapraví. Že mě to příšerně štve, ale na druhou stranu s tím nemohu bojovat na úkor svých dětí. A že se mohu alespoň občas pokusit v duchu filozofie svých dětí vyhnout nechtěnému, ačkoli většinou mi to nevyjde.

Autor: Jana Kozubíková | středa 9.10.2019 17:04 | karma článku: 11.63 | přečteno: 336x

Další články blogera

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 9.14 | Přečteno: 189 |

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXX.

Na neoprávněnou kritiku tempa rekonstrukčních prací reagoval choť defenzívně výkopem obranného příkopu.

25.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 10.44 | Přečteno: 187 |

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXIX.

Abych se vyrovnala organizačnímu talentu milého chotě, svolala jsem sraz dávných účastníků lyžařské rekreace.

22.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 12.15 | Přečteno: 220 |

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXVIII.

Nákup oblečení je holčičí disciplína, kterou pánové zvládají lépe jako sponzoři než osobní účastníci.

20.3.2024 v 22:00 | Karma článku: 11.96 | Přečteno: 244 |

Další články z rubriky Ona

Jana Melišová

Keď človek páchá zlo, kde je Boh?

Má človek slobodnú vôľu? Môžeme sa nezávisle rozhodovať a ovplyvňovať smerovanie nášho života? Mám za sebou desať rokov práce kaplána vo väzení. Takže trochu viem, čo to robí alebo nerobí s človekom, keď sa dopustí veľkého zla.

29.3.2024 v 11:54 | Karma článku: 10.66 | Přečteno: 159 | Diskuse

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 21.34 | Přečteno: 379 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 30.53 | Přečteno: 530 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 9.14 | Přečteno: 189 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 41.34 | Přečteno: 9281 | Diskuse
Počet článků 502 Celková karma 12.32 Průměrná čtenost 316

Zážitky a postřehy matky tří dětí na cestě z moravské metropole do obce Omice. Co můžete očekávat, pokud opustíte panelákový byt a vrhnete se do rekonstrukce kouzelného staršího domu za městem a péče o rozlehlou zanedbanou zahradu.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...