kOmický blog LXXXIX.

19. 03. 2019 11:33:45
Stále přetrvává náš „manželský“ spor, zda trávit víkendy prací na domě nebo výlety za zážitky. Manžel je jednoznačně pro zábavu a já převážně pro přízemní uvádění našeho domu do obyvatelného stavu.

Pro ilustraci připomínám, že již vloni manžel shrnul svoji filozofii větou (cituji): „Přece nebudu celý život betonovat“. I já v to pevně doufám, stejně jako v možnost, že budeme v dohledné době bydlet jako normální civilizovaní lidé ve střední Evropě na počátku třetího tisíciletí.

Oba jsme nuceni dělat kompromisy; naše společné soboty a neděle sestávají z výletů, sporů, sportu, vzrušených debat a velmi různorodých stavebně-bouracích prací (plus běžné činnosti související se zabezpečením chodu domácnosti).

Dříve potomci vítali především „tatínkovy“ výlety, nyní jsou zejména puberťáci nejraději, pokud po nic NIC nechceme. O jejich kladném vztahu k práci se – vzhledem k jeho stopovému množství – zmiňovat raději nebudu. Ale samozřejmě občas dokážou i příjemně překvapit. Důležité je nic neočekávat. (Nebo naopak být při soužití s adolescenty připraven úplně na všechno.)

Manžel má nekonečnou zásobu míst na poznávání – například bývalý vojenský prostor ve Zbraslavi, kde jsme si jednu chladnou sobotu připomněli poměrně nedávnou historii. Děti mírně protestovaly, ale jejich utrpení bylo kompenzováno přítomností kamarádů a následným obědem v restauraci. Musela jsem uznat, že výlet byl zajímavý a oběd výborný; ačkoli v podvědomí hlodá výčitka, že za dobu jejich trvání jsem mohla doma udělat spoustu práce.

Jiný víkend jsme pro změnu strávili v zapadlých uličkách velkoměsta zaměstnáni poměrně populární hrou „Stínadla“. Přihlášení účastníci objevují jednotlivá stanoviště pomocí nejrůznějších vzkazů a dešifrovaných nápověd. Dva předchozí ročníky s námi ratolesti nadšeně absolvovali, nyní se již nejstarší potomek zcela odmítá připojit. Dcera se vlažně angažuje alespoň při vyhledávání skrytých nápověd. Tatínci od rodin inklinují k důkladné fotodokumentaci vzkazů (pro případné pozdější užití), zatímco šifry k luštění ponechávají velkoryse maminkám.

Ale nutno říci, že cítím pocit uspokojení z nalezených řešení zašifrovaných vzkazů. Kdysi dávno jsem zvítězila v testu kreativity, (když jsem jako první z kruhu odhalila, jak se krájí dort třemi řezy na osm dílů), což při luštění pomáhá. K tomu trocha intuice a - ke své radosti - mám někde v hlavě stále uloženou Morseovku i jiné historické varianty kódování informací.

Nejmladší dítě při výpravách nehledá ani neluští, zato nekontrolovatelně pobíhá po silnicích, prohlíží chodník velmi zblízka a případně padá pod kola projíždějících kočárků. Vyvolává tím často moji velmi hlasitou odezvu, která děsí kamarády, potomstvo i spoluobčany.

Po návratu z výprav obvykle většina rodiny předstírá únavu, zatímco mě pudí vidina posunu k důstojnějšímu bydlení k výkonům v montérkách; pochopitelně stavební práce prokládám těmi běžnějšími domácími. Ke cti manžela nutno poznamenat, že ač na rozdíl ode mě umí i odpočívat, obvykle se rovněž zapojí.

Spojené síly jsme naposledy věnovali chodbě u dětských pokojů: dospárovala, doomítl, překryl elektroinstalaci, vymalovala (jen strop), vytřela podlahu a instaloval lustr. Použili jsme designově přijatelný kus z vlastních hojných zásob. Zbývá vyrovnat „finiškou“ nerovnost na stěně, po zaschnutí přebrousit a vymalovat stěny. Ale východní křídlo domu se zdárně blíží dokončení.

Společně jsme také se stolařským odborníkem probrali budoucí podobu naší kuchyně. Pokud půjde vše dobře, bude koncem května. Ale zbývá dořešit pár drobností: metrový otvor v podlaze, výměna poškrábaného vinylu, odstranění ohavného obkladu, omítnutí zdi kolem nových dveří. S úlevou jsme přijali zjištění, že stávající digestoř má odtah na půdu. Obdržená kalkulace ceny výroby mého muže přivedla k úvahám o zakoupení kuchyně z obchoďáku, ale rychle je zažehnal.

Nedávno zvolil jako večerní volnočasovu činnost manžel pálení papírového odpadu. Aby mu nebylo ve zšeřelé zahradě u ohně smutno, vyzbrojila jsem se pilkou a nůžkami a zkusmo si vyzkoušela zušlechťování našich přebujelých stromů. Při množství výhonků jsem mnoho škody napáchat nemohla. Zásadnější zákrok na ovocných stromech již je v harmonogramu za účasti manželových rodičů. Navíc mám další tři kontakty na odborníky, z nichž – pevně doufám – alespoň jeden skutečně do naší zpustlé zahrady přijde a poradí mi zasvěceně se zanedbanými dřevinami.

Při koupi domu jsem si nastavila dvouletý limit na uvedení vnitřních prostor do obyvatelného stavu. Zahrada je nadstandard, její definitivní podobu vyřešíme později. První rok nebezpečně rychle uplynul. Zatím věřím, že v průběhu toho nastávajícího můj záměr společně naplníme.

Autor: Jana Kozubíková | úterý 19.3.2019 11:33 | karma článku: 13.04 | přečteno: 424x

Další články blogera

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 7.87 | Přečteno: 162 |

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXX.

Na neoprávněnou kritiku tempa rekonstrukčních prací reagoval choť defenzívně výkopem obranného příkopu.

25.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 10.44 | Přečteno: 187 |

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXIX.

Abych se vyrovnala organizačnímu talentu milého chotě, svolala jsem sraz dávných účastníků lyžařské rekreace.

22.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 12.14 | Přečteno: 220 |

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXVIII.

Nákup oblečení je holčičí disciplína, kterou pánové zvládají lépe jako sponzoři než osobní účastníci.

20.3.2024 v 22:00 | Karma článku: 11.96 | Přečteno: 243 |

Další články z rubriky Ona

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 57 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 21.67 | Přečteno: 263 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 7.87 | Přečteno: 162 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 41.04 | Přečteno: 9137 | Diskuse

Lenka Prokopová

Oslava narozenin

V dávné době mého mládí se slavily narozeniny s dortem, svíčkami, babičkami, dědečky, strýčky a pratetami z třetího kolena. V dnešní době se slaví narozeninová párty hlavně s dalšími dětičkami.

25.3.2024 v 22:12 | Karma článku: 18.44 | Přečteno: 427 | Diskuse
Počet článků 502 Celková karma 12.38 Průměrná čtenost 316

Zážitky a postřehy matky tří dětí na cestě z moravské metropole do obce Omice. Co můžete očekávat, pokud opustíte panelákový byt a vrhnete se do rekonstrukce kouzelného staršího domu za městem a péče o rozlehlou zanedbanou zahradu.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...